Обрати сторінку

Ян Матейко

Один з найбільш значних художників в історії польського мистецтва, творець національної школи історичного живопису, яка зіграла особливу роль в житті країни, що позбулася політичного суверенітету в результаті розділів 1772-1795 рр. Показуючи колишню велич і славу Речі Посполитої, Матейко прагнув виховувати почуття і свідомість поляків, воскрешати в них віру у відродження незалежної Вітчизни. Він був першим, хто зумів захопити історичної живописом широкі верстви суспільства і продемонстрував на міжнародній арені особливий характер і високий художній рівень польського мистецтва, отримавши найвищі нагороди на виставках в Парижі, Відні, Берліні. Матейка, член багатьох славних Академій і Шкіл, стоїть в одному ряду з найбільшими європейськими художниками другої половини XIX століття.

Батько художника був чеським емігрантом, осілим в Польщі приблизно в 1807 році, а мати походила з полонізованої німецької сім’ї. Однак в краківському домі Матейко панувала атмосфера польського патріотизму, живі були ідеали незалежності: два брата Яна брали участь в революційних подіях «Весни народів» в Угорщині. Істотний вплив на формування творчої уяви і інтерес до історії майбутнього художника надав його старший брат, історик Францішек Матейко. Чи вплинула на нього і атмосфера рідного міста, його середньовічні будівлі, святе для поляків місце – Вавель з Королівським замком і гробницями польських правителів.

Уже в учнівський період Матейко ставився до занять живописом як до покликання і патріотичної місії. У грудні 1858 року Матейко отримав стипендію на навчання за кордоном і виїхав до Мюнхена вчитися в Академії мистецтв. Там він пережив період захоплення історичної живописом французького художника Поля Делароша. У 1860 році Матейко почав навчання у віденській Академії мистецтв, проте швидко її припинив, незадоволений тамтешнім викладанням. Ідейний і творче дозрівання Матейко довелося на шістдесяті роки і відбувалося в колі краківської богеми – молодих художників, письменників і істориків. У той період почалася його дружба з Юзефом Шуйський, згодом одним з творців краківської історичної школи, серйозно вплинув на формування ідейної концепції живопису Матейко.

«Перший сейм 1182 року»
«Конституція 3 травня» (1891)

Матейко не було ще й тридцяти, коли він отримав міжнародну популярність і визнання, а французька критика включила його в число найбільш видатних майстрів історичного живопису в Європі. Перший успіх прийшов до художника в 1865 році, коли на щорічному Паризькому салоні він завоював золоту медаль I класу за картину «Рейтан на варшавському сеймі 1773 року». Два роки по тому її придбав австрійський імператор Франц Йосиф, який нагородив художника Лицарським хрестом. Починаючи з 1865 року, Матейко часто приїжджав до Парижа і Відня. Він також бував в Празі, Будапешті, у багатьох містах Італії, провів кілька місяців у Стамбулі. У 1873 році Матейко очолив краківську Школу витончених мистецтв, якої і керував до кінця життя. До числа його учнів належали, зокрема, такі видатні польські художники-модерністи, як Яцек Мальчевський. Поряд з педагогічною діяльністю Матейко активно сприяв реставрації архітектурних пам’яток Кракова, брав участь в роботі комісій по оновленню знаменитого готичного вівтаря роботи Віта Ствоша в Маріацькому костелі (а 1889 році – і самого храму), в реставрації будівлі Суконних рядів, замку на Вавелі. Брав участь в науково-дослідних роботах під час розтину гробниць короля Яна Казимира, королеви Ядвіги і кардинала Олесьніцкого. У 1872 року стало екстраординарним членом Академії знань в Кракові, в цей же час брав участь в роботі комісії по створенню закону про охорону пам’яток. За його проектом у 1889-1891 рр. був виконаний поліхромний декор інтер’єрів Маріацького костелу – в той час ця робота була новаторською.

Матейка регулярно брав участь у виставках в Польщі та за кордоном: в Парижі, Відні, Берліні, Празі, Будапешті, Лондоні і Санкт-Петербурзі. Серед безлічі нагород художника особливо престижної була Золота медаль Паризької виставки 1878 року.

Перші історичні картини Матейка (1853-1861) ще характеризувалися прямолінійною описовістю, деяким схематизмом композиції і розташування персонажів, застиглих в статичних позах. Завершена в 1862 році картина «Станчик» стала переломним твором в творчості Матейко: її можна вважати свого роду артистичним маніфестом Двадцятичотирилітній художника. Королівський блазень, самотній у своїх гірких роздумах про політичні наслідки втрати Польщею прикордонної фортеці в Смоленську (в 1514 г.), в інтерпретації Матейко стає символом проникливості і політичної мудрості, втіленням громадянського сумління і невиліковним турботи про долю країни. Вперше в творчості художника наочно проявляються історіософські роздуми, засновані на розумінні історії як нерозривного ланцюга обумовлених один одним подій. Як і Юзеф Шуйський, згодом творець краківської «історичної школи», Матейко бачив причини національної катастрофи кінця XVIII століття в раніше невикористаних військових перемогах і помилках польських політиків.- заклик схаменутися – трагічна розв’язка. Останньою картиною художник завершив період пошуку відповіді на питання про причини руйнування Речі Посполитої. У період загальної зневіри, яке охопило польське суспільство після поразки Січневого повстання (1864), Матейко радикально змінив тональність свого художнього висловлювання. З цього моменту художник прагне утверджувати віру в справедливість прагнення до свободи, кріпити серця поляків, зображуючи пишність колишньої Речі Посполитої і славу її зброї. Цим ідеям Матейко залишився вірним до кінця життя. Він створював монументальні полотна, що демонструють політичні і військові тріумфи Польщі. За допомогою сюжетів цих картин художник часто передавав свої думки з приводу актуальних політичних подій. Так, написане в 1872-1878 рр. грандіозне полотно «Битва під Грюнвальдом» зображує одну з найбільших ратних перемог Польщі – повний розгром військової машини Тевтонського ордена в 1410 році. 

На тлі європейської історичної живопису тих років твори Матейко виділяються глибиною історіософської думки, в значній мірі обумовленої політичним становищем країни і необхідністю захисту існування нації, яка находілясь під загрозою. Відтворюючи сцени з минулого, Матейко намагався показати «епоху, зосереджену в одній миті».

«Станчик» (1862 )
«Битва під Грюнвальдом» (1878)
«Бій під Рацлавицями» 
«Діти художника» (1870)

У своїх останніх роботах Матейко повертається до критичного осмислення польської історії. З’являється «Історія цивілізації в Польщі» – цикл з дванадцяти мальовничих ескізів, які прославляють польську історію. Художник пише картини «Костюшко під Рацлавицями» (1888), «Конституція 3 травня» (1891), «Присяга Яна Казимира» (1893), в яких символічно висловлює жаль про нездійснені надії і невикористані можливості морального відродження народу. Остання картина художника, роботу над якою перервала смерть, зображує сцену урочистої присяги короля Яна Казимира в 1656 році під час війни зі шведами. Тоді Ян Казимир оголосив Святу Діву Марію королевою Польщі і Литви, довіривши Її заступництву долю обох народів, а також обіцяв після перемоги над ворогом провести глибокі державні реформи. Ця присяга так і залишилася ще одним невиконаним обіцянкою. Розгул анархії, бунти шляхти і магнатів звели нанівець всі благі наміри короля, який в 1668 році відмовився від корони і назавжди залишив Польщу.

Програмні твори Матейко доповнюють десятки менш масштабних робіт, які художник написав під впливом читання історичних хронік і власних роздумів про минуле. Ці картини виразно демонструють основну сферу інтересів майстра: це, головним чином, заплутані долі династії П’ястів, а також події золотого століття польської культури і науки в епоху царювання останніх Ягеллонів – Сигізмунда I Старого і Сигізмунда Августа.

1 листопада 1893 року від внутрішньої кровотечі помирає Ян Матейко. Він був похований на Раковицькому кладовищі в Кракові 5 листопада 1893 року. Під час траурної церемонії бив дзвін Зигмунд, дзвін якого лунає в дні найважливіших подій.    

У світі небагато країн, де зберігають оригінали Яна Матейка. Поляки-емігранти заснували в Сполучених Штатах Америки Фонд Костюшка, куди передали його твори. Ватикан, як духовний центр поляків, отримав дарунок від нації саме твором Яна Матейка. В скромному переліку країн (Хорватія, Угорщина, Італія) знайшлося місце й для України. Неповторний Львів зберігає дві картини славетного Яна Матейка.