ПОЛОЖЕННЯ ПРО НАВЧАЛЬНО-НАУКОВУ ЛАБОРАТОРІЮ
“СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ АДАПТАЦІЇ”
ФІЛОЛОГІЧНОГО ФАКУЛЬТЕТУ
ДОНЕЦЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
ІМЕНІ ВАСИЛЯ СТУСА
- ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Навчально-наукова лабораторія (далі – лабораторія) є структурним підрозділом філологічного факультету Донецького національного університету імені Василя Стуса, функціонування якої спрямоване на забезпечення та розвиток наукової та навчально-практичної складової підготовки фахівців.
1.2. Діяльність лабораторії регламентується чинним законодавством, нормативно-правовими документами з вищої освіти, Статутом університету, наказами ректора, розпорядженнями декана факультету, планом роботи лабораторії, а також цим положенням.
1.3. Лабораторія утворюється та ліквідується наказом ректора університету за
поданням першого проректора або декана філологічного факультету.
1.4. До складу навчально-наукової лабораторії факультету входить Психолого-консультативна служба.
1.5. Загальне керівництво лабораторією здійснює завідувач, як правило, кандидат або доктор наук, якого призначає ректор університету з числа провідних науково-педагогічних або наукових працівників.
Вимоги до претендента на посаду завідувача лабораторією регламентує посадова інструкція.
1.6. Кадровий склад лабораторії визначається штатним розписом. Кваліфікаційні вимоги, права, обов’язки, а також відповідальність працівників лабораторії визначають їхні посадові інструкції.
Загальне керівництво лабораторією здійснюють:
- керівник лабораторії – к. психол.н., доцент кафедри психології В.А.Оверчук;
- заступник керівника лабораторії – відповідальний за організацію студентської наукової та навчально-практичної роботи к.пед. н., доцент кафедри психології Ю.В. Кушнір;
- Керівник Психолого-консультативної служби – д.психол.н., доцент кафедри психології О.М. Шпортун.
1.7. Завідувач навчально-наукової лабораторії підпорядковується декану філологічного факультету і несе повну відповідальність за результати її діяльності.
1.9. План роботи лабораторії та звіт про його виконання затверджує декан факультету після їх розгляду на Вченій раді факультету.
- ЗАВДАННЯ ЛАБОРАТОРІЇ
Основними завданнями лабораторії є:
2.1. Забезпечення умов для проведення тематичних лекцій, круглих столів, конференцій, семінарів, конференцій, тренінгів.
2.2. Забезпечення умов для набуття студентами умінь та навиків науково-дослідницької роботи та застосування отриманих знань на практиці.
2.3. Систематичне оновлення та удосконалення навчально-лабораторної бази,
технічних засобів навчання, комп’ютеризації та інформатизації навчального
процесу.
2.4. Організація роботи Психологічної служби за напрямком психологічної допомоги студентам, професорсько-викладацького складу вузу, що включає психодіагностику, психологічне консультування, психологічне просвітництво та психокорекцію.
2.5. Забезпечення студентам умов для оволодіння навичками дослідницької роботи та застосовування набутих знань на практиці.
2.6. Створення в лабораторії безпечних умов праці відповідно до вимог чинного законодавства.
- НАПРЯМКИ І ЗМІСТ РОБОТИ ЛАБОРАТОРІЇ
3.1. Основними напрямками роботи лабораторії є:
- Наукове дослідження актуальних питань: соціально-психологічного супроводу особистості на всіх етапах життєдіяльності, взаємодії в умовах інклюзивного середовища, сучасних психолінгвістичних досліджень, тощо. Розвиток міждисциплінарних, міжгалузевих досліджень.
- Здійснення навчально-практичної підготовки студентів за напрямами соціальної, реабілітаційної, вікової, спеціальної, педагогічної та інших галузей психології
- Організація роботи Психолого-консультативної служби.
- Вивчення потреб сучасного ринку праці та надання допомоги у профорієнтаційному визначенні старшокласників та випускників ЗЗО.
- Організація студентського волонтерського руху.
- Сприяння формуванню корпоративної культури на факультеті.
3.2. Лабораторія забезпечує за напрямками діяльності:
- Наукове дослідження актуальних питань: соціально-психологічного супроводу особистості на всіх етапах життєдіяльності, взаємодії в умовах інклюзивного середовища, сучасних психолінгвістичних досліджень, тощо. Розвиток міждисциплінарних, міжгалузевих досліджень.
- Організація і проведення круглих столів, семінарів факультетського, університетського рівнів;
- Підготовка студентів до участі у різноманітних освітніх проектах;
- Підготовка студентів до участі у наукових, науково-практичних конференціях різного рівня;
- Проведення наукових досліджень з проблем:
- Стигматизації та дискримінації осіб з інвалідністю у суспільстві;
- Інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами;
- Соціально-психологічного супроводу учасників інклюзивного середовища;
- Психологічного супроводу сімей, що виховують дітей з особливими освітніми потребами;
- Психології травмуючих (кризових) ситуацій;
- Ранньої профорієнтації при виборі спеціалізації.
- Здійснення навчально-практичної підготовки студентів за напрямами соціальної, реабілітаційної, вікової, спеціальної, педагогічної та інших галузей психології.
- організація та проведення на базі лабораторії навчальних тренінгів, майстер класів за участю практичних психологів, сертифікованих тренерів;
- розробка та проведення тренінгових занять із дітьми з Синдромом Дауна, вихованцями «Центру соціальної реабілітації дітей-інвалідів Промінь», Вінницького обласного центру соціально-психологічної реабілітації дітей та молоді з функціональними обмеженнями «Обрій»;
- Оволодіння навичками роботи методиками «Нумікон», Єйдетика, тощо.
- Організація студентських дискусійних клубів, з метою проведення бесід та семінарів на теми:
- «Дидактична адаптація (умови навчання у ЗВО)»;
- «Самоорганізація студентів»;
- «Тайм – менеджмент (управління часом)»;
- «Профорієнтація при виборі спеціалізації»;
- «Технологія пошуку роботи»;
- «Стратегія вирішення конфлікту»;
- «Психологічна безпека в інформаційному просторі», тощо.
- Створення Психолого-консультативної служби.
- Психологічний супровід учасників навчального процесу.
- Проведення заходів щодо адаптації першокурсників до навчання у ЗВО.
- Організація та проведення психологічних тренінгів щодо формування навичок спілкування, формуванню колективу, розвитку особистості.
- Консультування кураторів студентських груп, молодих викладачів.
- Проведення соціально-психологічних тренінгів:
- «Командоутворення»;
- «Протидія маніпуляціям та напрацювання вмінь асертивної поведінки»;
- «Тренінг коммунікативних можливості»;
- «Відкрий у собі лідера»;
- «Профорієнтаційний тренінг»;
- «Профілактика суіцидальної поведінки».
- Вивчення потреб сучасного ринку праці та надання допомоги у профорієнтаційному визначенні старшокласників та випускників ЗЗО.
- Дослідження викликів сучасного ринку праці для випускників ЗВО.
- Вивчення формування кар’єрної компетентності на етапі професійної підготовки.
- Вивчення складових кар’єрної компетенції випускників ЗВО.
- Методи оцінки hard skill компетенцій.
- Методи оцінки soft skill компетенцій.
- Організація студентського волонтерського руху.
- Робота із дітьми з Синдромом Дауна, вихованцями «Центру соціальної реабілітації дітей-інвалідів Промінь»;
- Сприяння формуванню корпоративної культури на факультеті.
- Семінари, тренінги, загально факультетські заходи.
- ЛІКВІДАЦІЯ ТА РЕОРГАНІЗАЦІЯ ЛАБОРАТОРІЇ
4.1. Ліквідація та реорганізація лабораторії розглядається на засіданні Вченої ради факультету і затверджується наказом ректора згідно з чинним законодавством та Статутом університету.
4.2. При реорганізації та ліквідації лабораторії працівникам, які звільняються,
гарантується збереження їхніх прав та інтересів згідно з трудовим законодавством України.
- ПОРЯДОК ВНЕСЕННЯ ЗМІН І ДОПОВНЕНЬ
Зміни і доповнення до даного Положення погоджуються у встановленому порядку та затверджуються наказом ректора університету.